ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy | Publikacja

Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy

Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy | Publikacja

Książka prezentuje różne sfery działań włoskiego futurysty, jednego z najważniejszych artystów międzynarodowej awangardy, malarza, rzeźbiarza, scenotechnika, architekta, grafika.

Katalog prezentuje Prampoliniego jako prawdziwie wszechstronnego artystę, człowieka teatru, w którego świadomości i działalności w jakiejkolwiek ze sztuk pojawia się w tle cała sztuka.
Poszczególne teksty przygotowane do ogłoszenia wyszły spod pióra wytrawnych autorów, poruszających się swobodnie w zakresie wybranej problematyki, niekiedy są to autorzy szeroko znani w świecie, by wymienić tylko bodaj najsławniejszych, jak Günter Berghaus, Maria Elena Versari, Giovanni Lista czy David Rifkind, który pisze o Prampolinim jako architekcie. […] Wedle mojego zdania nie zabrakło ani jednego naprawdę ważnego problemu wyznaczonego przez tytuł wystawy i katalogu.
Z recenzji prof. dr. hab. Lecha Sokoła
Choć książka ukazuje różne sfery działań artystyczno-architektonicznych Prampoliniego, to autorzy koncentrują się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z oddziaływaniem futuryzmu na teatr – jego estetykę, (sceno)technikę i kształtowanie przestrzeni. Drugim istotnym znaczeniem recenzowanej książki jest szerokie ukazanie wpływu, jaki na polski teatr wywarł – za sprawą Prampoliniego – włoski futuryzm. To, co dotychczas wydawało się w naszym teatrze międzywojnia zjawiskiem marginalnym i incydentalnym, zostało ukazane jako silna formacja awangardowa, w zdecydowany sposób kształtująca awangardowe myślenie o technice i przestrzeni scenicznej. Dopełnieniem tomu są dwa publikowane po raz pierwszy w języku polskim teksty Enrico Prampoliniego oraz wspomnienia Jalu Kurka i Jana Brzękowskiego ze spotkań z artystą. Nieocenionym uzupełnieniem książki są bogate materiały ikonograficzne, z których zdecydowana większość jest publikowana [w Polsce] po raz pierwszy.
Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Leyko

Wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi
Autorzy tekstów: Enrico Prampolini, Przemysław Strożek, Andrea Baffoni, Gunter Berghaus,
Maria Elena Versari, Monika Chudzikowska, David Rifkind, Giovanni Lista, Paulina Kurc-Maj,
Jalu Kurek, Jan Brzękowski
Koncepcja i redakcja naukowa: Przemysław Strożek
Redakcja stylistyczno-językowa i korekta: Dawid Szymczak
Koordynacja wydawnicza: Andżelika Bauer
Projekt graficzny i skład: Ryszard Bienert

Publikacja towarzysząca wystawie Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy, 09.06-08.10.2017 w Muzeum Sztuki ms2 w Łodzi.

Powrót