ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności

Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności

Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności

Publikacja na temat tańca nowoczesnego, będąca dopełnieniem wystawy o tym samym tytule i konferencji "Jak myśli cało? Cielesno-ruchowe praktyki modernizmu", traktująca taniec jako obszar nowego sposobu myślenia o przedstawieniach.

Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności to niezwykle ważna pozycja dowodząca słuszności wychodzenia przez Muzeum Sztuki w Łodzi poza pole sztuk wizualnych. Jest ona dopełnieniem wystawy noszącej taki sam tytuł jak książka oraz efektem konferencji Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu. Tytuły obu wydarzeń poprzedzających powstanie książki i przez nią dokumentowanych wyznaczają niejako obszar, po którym się w niej poruszamy i wskazują zarazem na dwa główne wytyczone na nim szlaki: choreograficzno-historyczny i filozoficzno-polityczny. W pewnym skrócie można powiedzieć, że pierwszym idziemy za pytaniem: „co poruszało ciała w pierwszej połowie XX wieku?”, podczas gdy na drugim towarzyszy nam fundamentalna kwestia umieszczona w tytule konferencji: „jak myśli ciało?”. Podróż po obu szlakach (często łączących się, czy też biegnących niemal równolegle) jest prawdziwie pasjonującą przygodą, odsłaniającą niespodziewane, pociągające perspektywy.

Książka pokazuje jasno i dobitnie, że taniec staje się obszarem nowego sposobu myślenia o przedstawieniach i nowych metod ich badania, z konieczności wychodzących od ciała i myślenia o ciele, a nie od języka. Dla bardzo wielu osób zainteresowanych tańcem jest to pozycja już nie tylko zachęcająca do podejmowania prób poszukiwania nowych metodologii, ale po prostu pokazująca je w działaniu i prezentująca bardzo konkretne rezultaty takich badań. Dla humanistów wciąż pozostających (mimo deklaracji odejścia od logocentryzmu) w polu oddziaływania języka i tekstu jako podstawowych metafor myślowych Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności mogą być budzącą zazdrość, ale i inspirującą lekturą zachęcającą do praktykowania tego, o czym tak frapująco potrafią rozprawiać.                                               
prof. dr hab. Dariusz Kosiński

Wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi
Autorzy tekstów: Katarzyna Słoboda, Susan Manning, Hanna Raszewska, Kate Elswit, Inge Baxmann, Felicia Maccaren, Wojciech Klimczyk, Mark Franko, Julia Hoczyk, Nell Andrew, Małgorzata Jędrzejczyk
Koncepcja i redakcja naukowa: Katarzyna Słoboda
Redakcja stylistyczno-językowa i korekta: Joanna Targoń
Koordynacja wydawnicza: Monika Wesołowska
Projekt graficzny i skład: Ryszard Bienert

Powrót