ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

A-geometria. Hans Arp i Polska

fot. Adam Cieślawski
23.04.2017
09.07.2017

A-geometria. Hans Arp i Polska

Wystawa prezentuje ponad 60 dzieł Hansa Arpa ze wszystkich okresów twórczości artysty. Są to rzeźby, reliefy, rysunki, kolaże, grafiki oraz obrazy.

Prace Arpa są skonfrontowane z dziełami wybranych artystów polskich współczesnych artyście jak Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński czy Wanda Chodasiewicz-Grabowska oraz twórców, których realizacje wykazują pokrewieństwo zarówno z językiem formalnym Arpa, jak i jego teorią sztuki tj. Alina Szapocznikow, Maria Jarema, Andrzej Pawłowski, Iwona Demko, Aleksandra Ska czy Tomasz Marek.

W latach międzywojennych przedstawiciele polskiej awangardy nawiązali w Paryżu bezpośrednie kontakty z Arpem. Członkowie międzynarodowej grupy Abstraction Création, aktywni zarówno we Francji, jak i w Polsce, przybliżyli polskim odbiorcom twórczość tego wybitnego artysty. W 1931 roku Arp i jego żona Sophie Tauber-Arp, wraz z innymi członkami Abstraction Création oraz grupą a.r., wystawiali swoje dzieła w Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów w Łodzi (obecnie Muzeum Sztuki). Ożywiony kontakt z Arpem utrzymywali głównie Władysław Strzemiński,  Katarzyna Kobro i Henryk Stażewski oraz Jan Brzękowski, którego tomiki poezji Arp ilustrował. Historia sztuki nie przyswoiła pojęcia a-geometrii, autorstwa Brzękowskiego, sformułowanego w relacji do rzeźb Arpa. Opisuje ono poszukiwania formy odmiennej niż geometryczna.

Aspekty a-geometrii i organiczności, tak charakterystyczne dla dorobku Arpa, były podejmowane przez polskich twórców także w następnych dekadach. Nie można wprawdzie mówić o jednolitym nurcie biomorficznym, lecz raczej wskazywać postawy artystyczne, w których forma organiczna odgrywa kluczową rolę. Kategorie, jakie w œuvre Arpa wciąż na nowo inspirują kolejne generacje twórców, to zatem organiczny charakter formy, jak również związana z tą kwestią jej haptyczna natura, uwodząca zmysł dotyku. Haptyczność nie eliminuje jednak działania wzroku, lecz uruchamia go we współpracy z dotykiem. Niebagatelne wydaje się również dążenie do tworzenia jak natura poza konwencjami ustanowionymi w obszarze sztuki.

W odpowiedzi na specyfikę prezentowanej sztuki, rozlokowanie poszczególnych dzieł w przestrzeniach muzealnych nie ma charakteru chronologicznego, lecz problemowy. Zaaranżowane zostały liczne dialogi pomiędzy dorobkiem Arpa a realizacjami artystek i artystów polskich. Dialogi te bazują zarówno na podobieństwie formalnym, jak i na pokrewieństwie podejmowanej problematyki.

Kuratorki: Maike Steinkamp (Fundacja Hansa Arpa w Berlinie), dr hab. Marta Smolińska (prof. UAP)
Aranżacja: Rafał Górczyński
Współpraca: Fundacja Hansa Arpa w Berlinie

A-geometria. Hans Arp i Polska - zwiastun

W załączniku znajduje się do pobrania program wydarzeń towarzyszących wystawie.


Muzeum Narodowe w Poznaniu | Poznań, aleje Marcinkowskiego 9

Powrót do listy wydarzeń