ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Avant-garde Dinner - Marinetti, Futurismi, and the Futurist Banquette

Zdjęcie z „Kuchni futurystycznej” Filippo Tommaso Marinettiego, Mediolan, Sonzogno, 1932, Wikimedia

Avant-garde Dinner - Marinetti, Futurismi, and the Futurist Banquette

O zmianach nie tylko w sztuce, ale także w działaniach człowieka, jego mentalności i nawykach, a przede wszystkim w kuchni opowie dr Marja Härmänmaa na kolejnym wykładzie Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Futuryzm był włoskim ruchem awangardowym stworzonym przez pisarza Filippo Tommaso Marinettiego w 1909 roku. Fundując go, Marinetti pragnął radykalnie odnowić sztukę – także literaturę – by korespondowały one z rzeczywistością nowoczesnego świata zdominowanego przez szybkość i nieludzką technologię. Co więcej, Marinetti miał na celu zrewolucjonizowanie krajobrazu, a także ludzkiej umysłowości i przyzwyczajeń. „Przecz z przeszłością” krzyczał i postulował zniszczenie muzeów i starówek włoskich miast. Przemiana Wenecji w nowoczesne przemysłowe miasto miała się dokonać m.in. poprzez zasypanie kanałów i instalację tramwajów. Program futuryzmu objął również przepis na nową kuchnię. „Przecz z makaronem” krzyczał Marinetti i wprowadził nowe, fantastyczne potrawy łączące słodycz i gorycz, smak słony i pikantny. Nieważne, że były one niemal niejadalne, były natomiast artystyczne. Właściwie, cała kuchnia futurystyczna stała się totalnym dziełem sztuki, którego wygląd niezwykle skrupulatnie planowano pod kątem formy, koloru. Wnętrze restauracji i stroje musiały harmonizować z daniami, współgrać z muzyką, aromatami i elementami wizualnymi. Jak wyglądała awangardowa kolacja? Jakie były jej specjały, jaki był ostateczny cel kulinarnej rewolucji? I co robi „młody czarny chłopiec” pod stołem podczas „oficjalnego futurystycznego przyjęcia dyplomatycznego”? Oto niektóre pytania, na które spróbuje odpowiedzieć dr Marja Härmänmaa.


Sala kinowa Muzeum Narodowego w Warszawie | Warszawa, Al. Jerozolimskie 3, g. 17:00

Powrót do listy wydarzeń