ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

AWANGARDA DZIŚ W PRAKTYCE. DYSKUSJA

Józef Robakowski, kadr z filmu

AWANGARDA DZIŚ W PRAKTYCE. DYSKUSJA

Jakie są obecnie strategie pracy z awangardowym dziedzictwem? Jak aktualizowany jest etos awangardy? Jakiego rodzaju zawłaszczeniom podlega? To pytania, na które spróbują odpowiedzieć uczestnicy debaty. Wśród nich: Piotr Olkusz z Uniwersytetu Łódzkiego, Aleksandra Jach z Muzeum Sztuki w Łodzi, Ola Kozioł z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Przemysław Owczarek z Domu Literatury w Łodzi oraz Tomasz Rodowicz z Teatru Chorea. Spotkanie poprowadzi Tomasz Załuski.

Rozmowa na temat aktualizowania dziedzictwa awangardowego nie bez powodu toczyć się będzie w Łodzi, czyli mieście, w którym znajduje się instytucja najsilniej związana z historią awangardy. Awangarda stanowi wciąż aktualny punkt odniesienia dla współczesnych artystów i innych lokalnych instytucji – nie tylko tych z obszaru sztuk wizualnych, ale także z pola literatury, teatru czy edukacji. Co więcej, Łódź posiada przecież silne tradycje awangardowe (by wymienić tylko Strzemińskiego, Kobro, grupę a.r. i Jung Idysz) oraz neoawangardowe (reprezentowane m.in. przez Józefa Robakowskiego, Warsztat Formy Filmowej, Kulturę Zrzuty i Łódź Kaliską) – powstaje zatem pytanie, czy i jak wykorzystuje je w obecnych strategiach budowania współczesnej tożsamości kreatywnego miasta?

Muzeum Sztuki w Łodzi interesuje, w jaki sposób dziś możliwa jest praca z awangardą rozumianą jako przestrzeń emancypacji i eksperymentu, jako synonim dla praktyk kształtowania kultury progresywnej. Co z myślenia awangardowego praktykują dziś twórcy? W jakim kierunku powinny zmierzać i rozwijać się badania awangardy w mieście?

Uczestnicy debaty:

Tomasz Załuski – historyk sztuki i filozof, pracuje w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Zajmuje się nowoczesnymi i współczesnymi praktykami artystycznymi, rozpatrywanymi w kontekstach kulturowych, społecznych i politycznych, archiwami kultury artystycznej, relacjami sztuki z prakseologią i biopolityką, konfiguracjami estetyki, etyki i polityki w kulturowym projekcie nowoczesności, a także współczesną filozofią francuską. Autor książki „Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji” (2008), redaktor tomów „Sztuki w przestrzeni transmedialnej” (2010), „Skuteczność sztuki” (2014), tłumacz (z M. Gusinem) książki Jeana-Luca Nancy'ego „Rozdzielona wspólnota” (2010) i Jacques'a Derridy „Widma Marksa” (2016) oraz "Inny kurs" (2017).

Ola Kozioł – weganka, performerka, aktywistka. Ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, gdzie pracuje na stanowisku asystenta w Pracowni Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych prof. Piotra Stachlewskiego. Zajmuje się malarstwem, instalacją, wideo i performance. W swoich działaniach performance bazuje na głosie, wykorzystując technikę tzw. „śpiewu białego”. Projekty muzyczne, które współtworzy: Mutant Goat, Miejskie Darcie Pierza, Chór Strzemińskiego. Wspólnie ze Suavasem Lewy tworzy grupę artystyczną Przepraszam. Współrealizuje i wspiera projekty edukacyjne, artystyczne i społeczne. Śpiewa wszystkiemu, jeździ po mieście rowerem, uwielbia też chodzić. Przeszła w sumie „świadomie” 1900 km.

Piotr Olkusz - pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, jest także redaktorem działu zagranicznego w miesięczniku „Dialog” oraz recenzentem portalu teatralny.pl. Zajmuje się dwudziestowiecznym teatrem europejskim, jego kwestiami organizacyjno-estetycznymi. Autor przekładów książek Patrice Pavis, "Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy" (2011), Romain Rolland, "Teatr Ludowy, Seria Theatroteka" (2008). W 2014 r. był współkuratorem projektu "Awangarda i socrealizm. W 65 lat po powstaniu Teatru Nowego w Łodzi".

Tomasz Rodowicz - aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii, młynarz i pszczelarz. Współzałożyciel pierwszego w Polsce Ośrodka Socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i jego członek w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY, kierownik artystyczny i reżyser półrocznego projektu edukacyjno-artystycznego Oratorium Dance Project (Łódź 2011 i 2012). Lider rocznego projektu społeczno-artystycznego Uwaga Człowiek! w Łodzi (2014). 

Aleksandra Jach - historyczka sztuki, doktorantka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Kuratorka (wraz z Katarzyną Słobodą) programu publicznego Ekologie Miejskie w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz wystawy Controlled Image, Mamuta, Jerozolima (współkuratorka, 2010). Związana z Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie zrealizowała m.in. wystawy Oczy szukają głowy do zamieszkania (współkuratorka, 2011), Ćwiczenia z (re)produkcji (współkuratorka, 2013), Antje Ehemann i Harun Farocki. Praca w jednym ujęciu, (współkuratorka, 2013), Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa), Antje Majewski, Paweł Freisler i Fundacja Transformacja, (współkuratorka, 2014). Kuratorka projektów teatralnych, performatywnych i filmowych. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przemysław Owczarek - antropolog kultury, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, pisarz, animator, redaktor. Dyrektor Domu Literatury w Łodzi,  redaktor naczelny Kwartalnika Artystyczno-Literackiego „Arterie” i redaktor wydawanej przy piśmie serii poetyckiej „Biblioteka Arterii”. Artykuły naukowe i krytyczne publikował w: „Tyglu Kultury”, „Literaturze Ludowej”, "Magazynie Sztuki", „Formacie”; „Barbarzyńcy”, „Pracach i Materiałach Serii Etnograficznej MAiE w Łodzi”, „Journal of Urban Ethnology” oraz w wydawnictwach pokonferencyjnych. Wiersze w: „Twórczości”, „Tyglu Kultury”, „Wakacie”, „Studium”, „Odrze”, „Toposie”, „REDzie”, „Cegle”, „Wyspie”, „Nowej Okolicy Poetów”, „Gazecie Wyborczej”. Prozę w „Kresach”, „Tyglu Kultury”, „Ricie Baum” i „Słowie Żydowskim”. Jego wiersze tłumaczono na język angielski, niemiecki i bośniacki. Laureat ogólnopolskich konkursów poetyckich, między innymi: im. H. Poświatowskiej, im. C.K. Norwida, im. R. Wojaczka, im. K.K. Baczyńskiego, im. Z. Herberta, im. W. Sułkowskiego (na prozę poetycką). Laureat Nagrody im. Jacka Bierezina za debiut książkowy w 2006 r. W 2007 r. wydawnictwo Zielona Sowa opublikowało jego debiutancki, nagradzany tom poetycki Rdza. Rok później wydał tom prozy poetyckiej  „Cyklist", który w 2010 r. został nominowany do literackiej nagrody "Gdynia" oraz uhonorowany nagrodą Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w kategorii książki poetyckiej. Z końcem 2013 r. Owczarek opublikował wielogatunkowy poemat prozą poświęcony Łodzi "Miasto do zjedzenia", zaś w 2015 r. książkę dla dzieci Baśnie Eliany. W 2016 r. ukazał się tom wierszy „Stojąc na jednej nodze".

 

Wstęp wolny


Muzeum Sztuki w Łodzi, ms², sala audiowizualna | Łódź, ul Ogrodowa 19,  g. 18:00

Powrót do listy wydarzeń