ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Barbara Kozłowska, ŚWIATŁO - MROK, Rekonfiguracja pracy z 1976 roku

Fot. Paweł Gutowski
15.12.2017
31.01.2018

Barbara Kozłowska, ŚWIATŁO - MROK, Rekonfiguracja pracy z 1976 roku

Wystawa jest nową prezentacją pracy, która od momentu zrealizowania w 1976 roku pokazywana była, zgodnie z intencją artystki, w kilku różnych układach i nawet pod różnymi tytułami.

Praca składa się z 365 arkuszy formatu A4, każdy odpowiada jednej konkretnej dobie roku i jest podzielony na część białą i czarną proporcjonalnie do długości dnia i nocy. Zestawione razem tworzą abstrakcyjny obraz stopniowych przemian ilości mroku i światła w ciągu rocznego cyklu. Obraz jest przestrzennie zaaranżowany w taki sposób, by pokazać ciągłość dni i nocy, a jednocześnie by z pewnej perspektywy łatwo dało się dostrzec – na co dzień niezauważalne – zmiany ich długości. Oglądając wystawę, możemy odczuć rytm przemian stanowiący istotny element kosmicznego porządku, któremu stale podlegamy jako istoty żyjące na Ziemi.

Tytuł wystawy odnosi się do najbardziej podstawowej idei pracy Barbary Kozłowskiej, a ponadto przywołuje ogólną metaforę cyklicznych zmian, które tworzą warunki, w jakich żyjemy: zmieniających się w czasie proporcji między tym co jasne i ciemne, oświecone i mroczne, a nawet konfrontacji sił światła i ciemności.

Natomiast ze względu na swą formę praca jest ciekawym przykładem abstrakcyjnej sztuki geometrycznej, zaś jej układ nasuwa uzasadnione skojarzenia z op-artem, a jednocześnie jest ona niewątpliwie przejawem sztuki pojęciowej, konceptualnej. Funkcjonuje zatem w wielu sferach współczesnej sztuki, pozostając wciąż inspirującą i otwartą na różne interpretacje, na co wskazują tytuły jej wcześniejszych prezentacji jako wystaw  indywidualnych Barbary Kozłowskiej: 

Negatywy fikcji, Galeria BWA Awangarda, Wrocław, listopad 1976
Światło i mrok [wizualizacja jednej doby], Ośrodek Działań Plastycznych, Wrocław, 19.12.1985–14.01.1986
Dusza księżniczki, Galeria Stara BWA, Lublin, 1991
Wszystko to możesz zobaczyć gdziekolwiek, Fundacja Arton, Warszawa, 23.06–31.08.2016

Na wystawie w Galerii Działań praca Barbary Kozłowskiej prezentowana jest wraz trzema jednozdaniowymi komunikatami artystki, stanowiącymi rodzaj jej ogólnego manifestu. Układ przestrzenny pracy dokonuje też pośrednio zmiany i interpretacji wnętrza Galerii Działań. Są także fotografie pokazujące, w jak różny sposób wcześniej przejawiała się  ta praca/idea. Jest fotografia przypominająca realizację Barbary Kozłowskiej Wykonanie, na wystawie Struna (1988), która zapoczątkowała funkcjonowanie Galerii Działań w jej obecnej formule. 

Barbara Kozłowska (1940-2008) była jedną z najważniejszych artystek wrocławskiej awangardy. Uczestniczyła w ważnych dla historii polskiej sztuki wydarzeniach, takich jak sympozjum Wrocław 70 czy Zjazd Marzycieli (Elbląg, 1971). W latach 1972-82 prowadziła w swojej pracowni Galerię Babel, miejsce spotkań, dyskusji i wystąpień artystów. Ważnym elementem jej działań twórczych były artystyczne podróże. Pracę Barbary Kozłowskiej przypominamy w związku z obchodzonym w tym roku stuleciem awangardy w Polsce.
Zrealizowano dzięki wsparciu Wydziału Kultury m.st. Warszawy dla Dzielnicy Ursynów.

Kurator wystawy Grzegorz Borkowski

Galeria Działań | Warszawa, ul. Marco Polo 1

Powrót do listy wydarzeń