ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Cztery pokolenia awangardy

Władysław Pluta, „Landscape”, 2009, serigrafia, 70 x 100 cm
17.11.2017
02.12.2017

Cztery pokolenia awangardy

Wystawa prezentuje wybrane aspekty twórczości czterech artystów współpracujących z Jan Fejkiel Gallery - Jerzego Panka, Władysława Pluty, Jacka Sroki i Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej, zaproszonych do udziału w wystawie "Potęga awangardy", która odbyła się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Artyści, których prace zobaczymy na ekspozycji, reprezentują różne generacje twórcze. Od nieżyjącego już klasyka naszej sztuki Jerzego Panka (1918-2001) po znacznie młodsze pokolenia jak Władysław Pluta (ur. 1949), Jacek Sroka (ur. 1956) czy Małgorzata Malwina Niespodziewana (ur. 1972). To osobowości zdecydowanie różne i, wydawać by się mogło, nieporównywalne. Dzielą ich różnice pokoleniowe, zainteresowania, artystyczne wybory. Należą do różnych światów. Tym bardziej wyraziście rysuje się ich odmienność. Ale nie z tych powodów stają obok siebie. Wspólne jest im bowiem podejmowanie nowatorskich rozstrzygnięć zmieniających kontekst współczesnej sztuki. Będzie więc mowa o życiowej i artystycznej bezkompromisowości i „wierności ciągłej zmianie” Jerzego Panka, ostatniego spadkobiercy modernistycznych awangard, a także o skandalizującej, politycznej i obyczajowej kontestacji Jacka Sroki. Wystawa przypomni działania Władysława Pluty, który jako dizajner,  wychodząc od  doświadczeń typograficznych zamienia funkcję litery w obrazie, na obraz litery. Z czasem w jego serigrafiach znak litery utożsamia się wizualnie z obiektem, który desygnuje, a artysta wyciąga bezprecedensowe konsekwencje z zapisów poezji konkretnej, jak i z tradycji konstruktywistycznej awangardy. Obcując z twórczością Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej poznajemy skalę zamysłu, jakim jest rysunek. Rysunek zaangażowany w idee i program, ale i wynikający z beztroskiej idei rysowania i szkicowania. Dotykający podmiotu , opisujący przedmiot, ale i uwolniony z obowiązków opisu, poszukujący autonomii formy.


Jan Fejkiel Gallery | Kraków, ul. Sławkowska 14

Powrót do listy wydarzeń