ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Dzieje sześciu pojęć awangardy. Performatywne wykłady

fot. Muzeum Sztuki w Łodzi
16.11.2017
18.11.2017

Dzieje sześciu pojęć awangardy. Performatywne wykłady

Dlaczego właśnie kwadrat stał się ikoną abstrakcji geometrycznej I połowy XX wieku? Co wnosi do dzieła sztuki siatka? Dział Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza młodzież szkolną na performatywne w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Uczestnicy dowiedzą się też jak proporcja sztuki greckiego antyku oddziałuje na modernizm i sprawdzą czy awangardowa idea zawsze musi mieć oparcie w materii dzieła sztuki. Poszukają odpowiedzi na pytanie w jaki sposób obiekt został nobilitowany do rangi sztuki i jakie zdarzenie może stać się działaniem artystycznym.

Każdy wykład połączony będzie z treningiem kreatywności w obszarze uniwersum wizualnego.

Spotkania prowadzi Zespół Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi – edukatorzy kulturowi, szkoleniowcy muzealników z Polski na zlecenie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, autorzy m.in. Książki do zobaczenia – innowacyjnego podręcznika do treningu twórczości.

Plan warsztatów:

16-18 listopada 2017
Proporcja, Obiekt
W antycznej Grecji ustalono złoty podział odcinka - na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej. Sztuka dwudziestowiecznej Awangardy sięga po tę wielowiekową regułę. Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński tworzą, stosując złotą proporcję – obrazy, rzeźby, sztukę użytkową, projekty architektoniczne i urbanistyczne. W jaki sposób antyczna proporcja służy budowie nowej, konstruktywistycznej estetyki?
W 1917 roku Marcel Duchamp pokazał w galerii kupiony w sklepie pisuar. Gotowy obiekt – ready made – zaprezentował jako dzieło sztuki. Zerwał radykalnie z tradycją sztuki – z pięknem, z przedstawieniem, unikatowością, rzemiosłem. Sam artysta w pisuarze zmienił tylko dwie rzeczy. Napisał na nim pseudonim „R. Mutt 1917” oraz nadał mu tytuł „Fontanna”. Niektórzy uważają efekt za najważniejsze dzieło XX wieku. Dlaczego?
Prowadzący: Barbara Kaczorowska, Marta Wlazeł

Zasady rezerwacji dostępne są na stronie internetowej Państwowej Galerii Sztuki.


Państwowa Galeria Sztuki | Sopot, Plac Zdrojowy 2

Powrót do listy wydarzeń