ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Henryk Stażewski pracownia Awangardy

Henryk Stażewski – pracownia Awangardy
05.04.2017
27.05.2017

Henryk Stażewski pracownia Awangardy

Wystawa poświęcona wyjątkowemu miejscu, niezwykle ważnemu na mapie Warszawy lat 60., 70., i 80. XX wieku, prezentuje dzieła z różnych kolekcji, między innymi Fundacji Signum i Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.

W 1962 r. do pracowni na ostatnim piętrze wieżowca przy ul. Świerczewskiego wprowadził się Henryk Stażewski, nestor przedwojennej awangardy lat 20., i 30., po wojnie czołowy przedstawiciel nurtu abstrakcji geometrycznej. Wraz z nim zamieszkała malarka Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska  i jej mąż Jan. Po śmierci Mewy, w  1970 r., ze Stażewskim zamieszkał Edward Krasiński. Przez kolejne 15 lat pracownia na Świerczewskiego była najciekawszym salonem artystycznym Warszawy, połączona niewidzialną nicią z równie wyjątkowym miejscem, jakim była Galerią Foksal. Artyści  tworzący krąg towarzyski Stażewskiego nie tylko w niej bywali, ale również tworzyli tam gościnnie swoje prace, niektóre były działaniami efemerycznymi, inne istnieją do dziś. Po śmierci Stażewskiego w 1987 r. Edward Krasiński zaczął tworzyć w tej przestrzeni, jedyną w swoim rodzaju instalację in situ, którą naznaczył niebieską linią biegnącą przez wszystkie pomieszczenia na wysokości 130 cm. Ten konceptualny gest rozpoczął się w 1968 r. podczas słynnego balu w Zalesiu. Niebieska linia bez początku i końca, w postaci samoprzylepnej taśmy, stała się znakiem artystycznej tożsamości Edwarda Krasińskiego.

Obecnie, niezmieniona przestrzeń pracowni, jest integralną częścią Instytutu Awangardy, powstałego po wybudowaniu na tarasie pracowni szklanego pawilonu autorstwa holenderskiego studia architektonicznego BAR.

Na wystawie pokazane są prace z kolekcji: Fundacji Signum, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Studio Koji Kamoji, Studio Daniela Burena.

Kurator: Grzegorz Musiał

Wystawie towarzyszy tekst Klary Czerniewskiej-Andryszczyk, który znajduje się w załączniku.


SIGNUM FOUNDATION GALLERY | Łódź, ul. Piotrkowska 85

Powrót do listy wydarzeń