ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

There and back again, fot. Kuba Bąkowski
20.10.2017
30.11.2017

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Główną ideą projektu jest prześledzenie wpływów i inspiracji konstruktywizmem filmowym widocznych w polskiej sztuce współczesnej.

Główną ideą projektu Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu jest prześledzenie wpływów i inspiracji konstruktywizmem filmowym widocznych w polskiej sztuce współczesnej. Wystawa zaprezentuje prace, które podejmują problemy nowego języka kina zaproponowane przez urodzonego w Białymstoku Dżigę Wiertowa, a także innych filmowców i artystów związanych z nurtem konstruktywizmu.

Wystawa stawia tym samym pytania: ile pozostało z filmowej estetyki konstruktywizmu lat 20? W jaki sposób współcześni polscy artyści asymilują i przetwarzają rewolucyjne idee Wiertowa i konstruktywistycznej awangardy w ogóle? Jak wiele zawdzięczamy Wiertowowi i jego znamiennym odkryciom? Jak bardzo Wiertow zmienił nasz stosunek do kultury filmowej i ruchomych obrazów?

Dziga Wiertow, urodzony w Białymstoku w 1896 r., jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli kina konstruktywistycznej awangardy. Był tym, kto wyzwolił kinematografię spod władzy tradycyjnego teatru i literatury. Poszukując nowego, międzynarodowego i absolutnego języka kina stworzył niezwykle rewolucyjny eksperyment „kina-oka”. Za pomocą kamery rejestrował on prawdę o świecie. W przekonaniu Wiertowa to właśnie kamera „widzi lepiej” niż człowiek, bowiem usuwa wszystkie deformacje i złudzenia, którym podlega ludzkie oko. Owo przekonanie zrewolucjonizowało podejście do kinematografii, a wybitny badacz nowych mediów – Lew Manowicz – uznał nawet, że to właśnie Wiertow i jego przełomowy film Człowiek z kamerą (1929) wyprzedzał współczesną estetykę nowych mediów.

Wystawa nabiera szczególnego znaczenia w kontekście jubileuszu stulecia polskiej awangardy. Na podstawie eksperymentów urodzonego w Białymstoku – Dzigi Wiertowa – ukazuje jak bardzo żywotne i wpływowe były i są idee awangardowe w twórczości polskich artystów.

W wystawie weźmie udział 18 artystów: Monika Sosnowska, Zbigniew Rybczyński, Piotr Wyrzykowski, Kuba Bąkowski, Józef Robakowski, Ryszard Waśko, Wilhelm Sasnal, Anna Molska, Anna Baumgart, Andrzej Turowski, Krzysztof Kieślowski, Aleksandra Czerniawska, Zbigniew Rogalski, Attila Csörgő, Norman Leto, Grupa Budapeszt (Daniel Muzyczuk, Michał Libera, Igor Krenz). Zaprezentują oni szerokie spektrum dzieł i technik: fotografie, wideo, instalacje, malarstwo. Na wystawie zobaczymy rzeźbę Schody Moniki Sosnowskiej, która odwołuje się do Wieży Tatlina. Praca ta zestawiona zostanie z filmem Zbigniewa Rybczyńskiego pt. Schody, który podejmuje problem eksperymentów z montażem obrazu na podstawie filmu Siergieja Eisensteina. Na wystawie pojawi się jeszcze jeden film Rybczyńskiego pt. Take five, podejmujący eksperymenty Wiertowa. Zaprezentowane zostaną dwie prace Piotra Wyrzykowskiego: Runner oraz Kommunostalgie, nawiązujące do konstruktywizmu; zaprezentowane zostaną prace artystów z Warsztatu Formy Filmowej: Józefa Rybczyńskiego, pt. Rynek oraz Mechaniczny operator, a także Ryszarda Waśko, Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ulicy Głównej (1974), a także wczesny dokument Krzysztofa Kieślowskiego pt. Z miasta Łodzi. Pokazany zostanie film Anny Molskiej pt. W=F*S (Work); P=W:T (Power), który debiutował na Biennale w Berlinie. Wystawione zostaną także dwa obrazy malarskie, nawiązujące do nowego sposobu kadrowania konstruktywistów: Zbigniewa Rogalskiego, Śmierć partyzanta; oraz Wilhelma Sasnala Portret według Rodczenki.

Na wystawie zostaną zaprezentowane również nowe prace site-specific: Kuba Bąkowski dostosuje swoją pracę pt. Kolejki do przestrzeni budynku Elektrowni. Z nowych prac Aleksandra Czerniawska stworzy projekt o Kobiecie z Kamerą.

Kurator: Przemysław Strożek 


Galeria Arsenał | Białystok, ul. A. Mickiewicza 2

Powrót do listy wydarzeń