ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Neoawangarda na Górnym Śląsku. Zdzisław Stanek. Nieustające odkrywanie

Zdzisław Stanek, Światłodrzewa II, 1962-65, olej, płyta, wł. MHK
09.11.2017
02.04.2018

Neoawangarda na Górnym Śląsku. Zdzisław Stanek. Nieustające odkrywanie

Zdzisław Stanek, wybitny artysta śląskiej neoawangardy, kontynuator myśli Władysława Strzemińskiego, współpracował z St-53, jedną z pierwszych grup awangardowych w Polsce. Wystawa w Muzeum Historii Katowic jest pierwszą próbą przypomnienia tego wszechstronnego twórcy.

Zdzisław Stanek, dziś nieco zapomniany, był w latach 50-80. XX w. jednym z najciekawszych i najbardziej wyrazistych twórców śląskiej i polskiej neoawangardy, zdobywającym uznanie nie tylko w kraju, ale i za granicą. Malarz, grafik, rzeźbiarz. Dzięki współpracy z St-53, jedną z pierwszych grup awangardowych w Polce powojennej, której był jednym z założycieli, miał okazję zetknąć się z myślą i sztuką Władysława Strzemińskiego, a zwłaszcza z jego Teorią Widzenia. Praca studyjna nad nią zwróciła uwagę Stanka na wagę rozwoju świadomości wzrokowej oraz rolę światła w obrazie i skłoniła do dalszych poszukiwań, do nieustającego odkrywania nowych sposobów widzenia – jak mówił o swej twórczości.

Sekundując rozwojowi artysty Julian Przyboś pisał w 1965 r., że po Strzemińskim kontynuatorem tych malarskich odkryć światła bez przedmiotów był Zdzisław Stanek. On również chwytał w oko zjawy świetlne… lecz te, które wypełniają powidokami przestrzeń między oświetlonymi przedmiotami. Na te zjawy patrzył otwartymi oczami – artysta bowiem wywodził kształty swej sztuki  od form organicznych, wykazując ich związki z naturą, nie przedstawiając jednak przedmiotów w ich naturalnym otoczeniu kształtował znakomite kompozycje na pograniczu abstrakcji. Podziwiane przez znawców i kolekcjonerów, zachwycające strukturą i wysublimowanym kolorem Światła w międzyprzestrzeni, Obrazy świateł, Światłodrzewa i Światłokwiaty, Światłohuty i Formy krystaliczne czy wreszcie Światłoformy i Obrazoformy, które można zobaczyć na wystawie, nawiązują do idei Strzemińskiego aby obraz był tak organiczny, jak jest natura. Wciąż rozwijając swe eksperymentalne koncepcje Stanek przechodził od płaskiej powierzchni obrazu, przez coraz wyrazistszą fakturę, collage, relief, aż do form rzeźbiarskich.


Muzeum Historii Katowic | Katowice, ul. Ks. J. Szafranka 9

Powrót do listy wydarzeń