ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Panoramiczny Happening Morski Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego

Panoramiczny Happening Morski Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego
09.11.2017
31.12.2017

Panoramiczny Happening Morski Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego

W pół wieku od tego wydarzenia, Galeria Bielska BWA prezentuje wystawę 30 fotografii Eustachego Kossakowskiego wykonanych na plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku.

Panoramiczny Happening Morski Tadeusza Kantora, wykonany w sierpniu 1967 roku przez artystów uczestniczących w V edycji Plenerów w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego), jest drugim plenerowym happeningiem Kantora (poprzedził go List, który odbył się w Warszawie w styczniu tego samego roku) i jedną z pierwszych akcji performatywnych wykonanych w Polsce w latach 60. XX wieku. Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym happeningiem zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą, licznymi anegdotami, pozostaje niekwestionowanym kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 roku.

W nadmorskich Łazach, parę kilometrów od podkoszalińskich Osiek – siedziby słynnych plenerów w latach 1963–1981 – „artysta Edward Krasiński, ubrany w czarny frak, stojąc na podeście zanurzonym częściowo w wodzie, tyłem do widzów ulokowanych na leżakach plażowych, dyrygował falami. Następnie zrekonstruowano scenę z obrazu Théodore Géricaulta Tratwa Meduzy, przedstawiającego rozbitków w dramatycznych pozach. Modeli wybierano z tłumu zaproszonych gości i przyjaciół, ale i przypadkowych turystów. Kantor, w czarnym kapeluszu i w pasiastym szlafroku, chodził po plaży, przy pomocy tuby starając się kontrolować przebieg akcji. Uczestnicy happeningu wygłaszali z tratwy referaty na temat sztuki, a jury oceniało dokładność przybieranych póz. W części happeningu zatytułowanej Barbujaż erotyczny kobiece ciała zostały potraktowane jak „ruchliwa materia” - tarzały się w mazi z piasku zmieszanego z sosem pomidorowym i olejem, po czym radośnie goniły gapiów, by na nich zostawić swoje ślady. Kultura agrarna na piasku polegała na zasadzeniu w piasku gazet w równych rządkach pod czujnym okiem instruktorów. Na koniec z łodzi do morza wrzucono skrzynię, w której miała znajdować się dokumentacja Galerii Foksal". (cytat za: Panoramiczny happening morski, układ T. Kantor, red. H. Ptaszkowska, Koszalińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, 1967).

Eustachy Kossakowski (1925–2001) studiował architekturę, jednak całe swe życie poświęcił pasji fotograficznej, którą miał odziedziczyć po swym ojcu, chirurgu dziecięcym. Twórczość fotograficzna Eustachego Kossakowskiego dzieli się na dwa okresy: „okres polski”(lata 50. i 60.) oraz „okres paryski” – od 1970 roku do daty śmierci artysty (2001). W latach 50. i 60., jako współpracownik czasopism „Stolica”, „Zwierciadło”, „Ty i Ja” oraz zagranicznej edycji pisma „Polska”, dokumentuje polską rzeczywistość. Zasłynął m.in. wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60. Wraz z Tadeuszem Rolke jest autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60. –  twórczości artystów związanych z Galerią Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego, oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Jest autorem pełnej dokumentacji Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora, w tym słynnej fotografii ukazującej Edwarda Krasińskiego dyrygującego morskimi falami.

Okres paryski, jest okresem własnych poszukiwań fotograficznych, z których wielki sukces odniosła seria 159 fotografii „obiektywnych” 6 metrów przed Paryżem, oraz uwieńczone albumami serie zdjęć Światła w Chartres, Pompeje, mieszkania tajemne, a także seria 12 Apostołów sfotografowanych od tyłu, na frontonie Bazyliki św. Piotra w Rzymie.

Kurator: Anka Ptaszkowska
Współpraca: Ryszard Ziarkiewicz

Wydarzenie towarzyszące
Wykład Anki Ptaszkowskiej na temat Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora z 1967 roku oraz działalności Galerii Foksal w Warszawie.
Anka Ptaszkowska – krytyczka i historyczka sztuki, współzałożycielka Galerii Foksal, była uczestniczką Panoramicznego Happeningu Morskiego.
15 grudnia 2017 (piątek), g. 18.00


Galeria Bielska BWA | Bielsko-Biała, ul. 3 maja 11

Powrót do listy wydarzeń