ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Pejzaże dźwiękowe, mapy, landszafty, partytury - o spotkaniach dźwięku i obrazu w literackiej twórczości awangardowej

F. T. Marinetti, Bombardowanie z powietrza, 1915-16

Pejzaże dźwiękowe, mapy, landszafty, partytury - o spotkaniach dźwięku i obrazu w literackiej twórczości awangardowej

Pierwszy z cyklu wykładów otwartych na temat rozmaitych obszarów działalności artystycznej awangardystów, dotyczyć będzie mniej znanych aspektów polskiej i europejskiej twórczości awangardowej sytuującej się na pograniczu literatury, sztuk wizualnych i sztuk performatywnych.

W 2017 roku Instytut Badań Literackich włącza się w cykl przedsięwzięć naukowych, związanych z obchodami stulecia awangardy poprzez cykl otwartych wykładów na temat rozmaitych obszarów działalności artystycznej awangardystów (poezja, proza, przekład – także na tle sztuk wizualnych). Celem projektu jest ukazanie genezy, kontekstu, zakresu i zróżnicowania działań.

Pierwsza prezentacja, odwołująca się do twórczości T. Czyżewskiego, A. Sterna, H. Balla, G. Balli, C. Carry, F. T. Marinettiego, T. van Doesburga, czy F. Picabii, skupiać się będzie m.in. na silnie powiązanych ze sobą pozawerbalnych aspektach awangardowego utworu literackiego: kompozycji strony (nierzadko zbliżonej do kompozycji awangardowych płócien) i układach brzmieniowych tekstu. Zaprezentowane zostaną awangardowe pejzaże dźwiękowe, które rozpisano w szczególny, nietradycyjny, nielinearny sposób. Niektóre z tych kompozycji tworzą na płaszczyznach stron pejzaże i mapy w sensie stricte wizualnym. Część z analizowanych układów rozpatrywać można jako swoiste, bardzo atrakcyjne estetycznie partytury dla wykonawców tych nowatorskich, szokujących utworów. Niektóre prace stanowią wreszcie specyficzne barwne landszafty. W każdym wypadku słowo, dźwięk i obraz tworzą na płaszczyźnie karty nierozerwalny, niedający się łatwo rozplątać, niepodrabialny awangardowy splot.

Prowadzenie: Dr Beata Śniecikowska (IBL PAN)


Sala kinowa Muzeum Narodowego w Warszawie | Warszawa, Al. Jerozolimskie 3, g. 17:00

Powrót do listy wydarzeń