ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918 -1939

fot. Hanne Brandt
10.09.2017
15.12.2017

Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918 -1939

Instytut Polski w Düsseldorfie we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi zaprezentuje prace wybitnych przedstawicieli awangardy oraz twórczość polskich fotografów eksperymentujących z nowymi środkami wyrazu. Kuratorkami ekspozycji są Maria Franecka oraz Paulina Kurc-Maj.

W dobie awangardy nowoczesność utożsamiano przede wszystkim z postępem technicznym, industrializacją, urbanizacją, kulturą miejską i pracą w przemyśle, ale też postrzegano jako nowe widzenie i obrazowanie rzeczywistości. Nowoczesna fotografia w Polsce międzywojennej opierała się o eksperyment i programowe poszukiwanie nowatorskich i coraz bardziej zaskakujących ujęć. W jej arsenale znalazły się fotografia abstrakcyjna, bezkamerowa, fotomontaż oraz szereg zabiegów kompozycyjnych, jak nietypowa perspektywa, czy nietypowe kadrowanie. Tendencje te przenikały do popularnej prasy i ilustracji. Nowy sposób patrzenia na świat i innowacyjny sposób jego rejestrowania miał bowiem pomóc przeciętnemu odbiorcy zarówno sprostać wyzwaniom, które ze sobą owa nowoczesność niosła, jak i stworzyć język najbardziej adekwatny do nowych czasów. Język, który do tej pory jest wykorzystywany i nadal fascynuje swoją formą oraz trafnością.

Na wystawie prezentowane są prace artystów awangardowych (Jan Maria Brzeski, Kazimierz Podsadecki, Stefana Themerson), których twórczość jest na gruncie polskim osobnym fenomenem oraz prace polskich fotografów eksperymentujących z nowymi środkami wyrazu (m.in. Jan Neuman, Witold Romer i Krystyna Gorazdowska). Jest ona realizowana równolegle z wystawą w Museum Jerke w Recklinghausen, poświęconą polskiej nowoczesnej typografii okresu międzywojennego.

Kuratorki: Maria Franecka, Paulina Kurc-Maj
Koordynator: Monika Kumięga


Instytut Polski w Düsseldorfie |  Düsseldorf, Citadellstraße 7

Powrót do listy wydarzeń