ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Wystawa jako medium historii, Międzynarodowa konferencja naukowa w ramach Trauma & Revival

Wystawa jako medium historii

Wystawa jako medium historii, Międzynarodowa konferencja naukowa w ramach Trauma & Revival

Dwudniowe spotkanie poświęcone zagadnieniom międzynarodowych wystaw, których tematem jest kształt społeczno-polityczny powojennej Europy. Zaproszeni badacze z Polski i zagranicy przyjrzą się wybranym wystawom i interdyscyplinarnym projektom, analizując strategie kuratorskie, modele wystawiennicze oraz architekturę ekspozycji pod kątem budowania treści i narracji o powojennej Europie.

Inspiracją dla międzynarodowej konferencji Wystawa jako medium historii, która odbędzie się w ramach projektu Trauma & Revival. Powojnie w sztuce Wschodu i Zachodu (2016–2018), są przykłady wystawiennictwa z czasów pierwszej awangardy. Artyści i projektanci marzyli wówczas o stworzeniu nowej jakości wystawiania sztuki współczesnej. El Lisicki, w odniesieniu do drezdeńskiego Raum für konstruktive Kunst [Pokoju/Przestrzeni sztuki konstruktywistycznej] (1926), zwrócił uwagę na konieczność przekroczenia tradycyjnego pojęcia ekspozycji i stworzenia nowego „standardu przestrzeni”, który ujawniałby ducha swych czasów. Herbert Bayer, autor diagramu Pole widzenia (1930), Frederick Kiesler z systemem wystawienniczym L+T („Leger und Trager”) (1924), a także Kazimierz Malewicz i László Moholy-Nagy poszukiwali prototypów „całościowego otoczenia” dla sztuki. Rozumieli je na dwa sposoby. Po pierwsze jako otoczenie zmienne i aktywne, odrzucające iluzję trwałości i neutralności wystawy na rzecz podporządkowania dzieł zasadom płynności i wymienności. Po drugie jako przestrzeń prezentacji sztuki, w której obiekty byłyby w ciągłym ruchu, a idee krążyły pomiędzy nimi. Tym samym wystawa miała być strefą wzajemnego kontaktu (artysty i kuratora z widzem) opartą na przypadku i procesualności – przestrzenią negocjacji, w której znaczenie słów i rzeczy nie jest stałe, lecz otwarte na dyskusje.

Bohaterkami Wystawy jako medium historii jest dziewięć wystaw odnoszących się na różne sposoby do tematyki związanej z Europą, sztuki, wartości i dziedzictwa europejskiego okresu od 1945 roku do dziś. Tematem refleksji zaproszonych gości będzie nie tylko polityczno-społeczny przekaz, jaki prezentowały wybrane ekspozycje, takie jak Warszawa oskarża (1945–1946), Op Losse Schroeven (1969) czy Konstrukcja w procesie (1981), lecz przede wszystkim kuratorskie gesty, strategie wystawiennicze, wizualne środki i konstrukcje składające się na precyzyjny komunikat transmitowany przez autorów wystaw do zwiedzających. Diagnozy i rozpoznania historycznego momentu, w którym powstawały, interesują nas na równi z ich wystawienniczym mise-en-scène.

Wykład inauguracyjny Przestworzenie. Solidarność i perspektywy europejskich biennale okresu zimnej wojny wygłosi Anthony Gardner, zaproszenie na konferencję przyjęli również: Maria Berrios, Daria Bocharnikova, David Crowley, Eckhart Gillen, Marika Kuźmicz, Jarosław Lubiak, Daria Mille, Agata Pietrasik, Bojana Piškur, Lucy Steeds, Kuba Szreder, Steven ten Thije i Tomasz Załuski.

Kuratorka: Magdalena Ziółkowska
Koordynatorka: Renata Zawartka
Organizator projektu: Palais des Beaux-Arts (BOZAR)
Partnerzy projektu: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Cittadellarte-Fondazione Pistoletto (Biella), Uniwersytet Jyväskylä, kim? Contemporary Art Centre (Ryga)

Przy wsparciu Programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej

Wstęp bezpłatny

Wykłady w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem na język polski

Wydarzenie odbędzie się przy wsparciu programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.

W załączniku do pobrania szczegółowy program konferencji.


 Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (1. piętro oraz „Pawilon Wystawowy”) | Kraków, pl. Szczepański 3a  

Powrót do listy wydarzeń