ładowanie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

ZWROTNICA. POCZĄTKI NEOAWANGARDY NA GÓRNYM ŚLĄSKU

fot. Michał Jędrzejowski / Muzeum Śląskie w Katowicach
03.11.2017
01.04.2018

ZWROTNICA. POCZĄTKI NEOAWANGARDY NA GÓRNYM ŚLĄSKU

Ekspozycja Muzeum Śląskiego w Katowicach prezentuje rozwój idei, ruchów i twórczości awangardowej na terenach Górnego Śląska. Na wystawie zobaczyć można prace m.in. Tadeusza Maciejki, Piotra Janika, Stefana Gaidy, Ireny Bąk, Klaudiusza Jędrusika, Zdzisława Stanka czy Urszuli Broll.

Górny Śląsk na przełomie lat 40. i 50. był żywym ośrodkiem kultury i sztuki. Postawa debiutujących tutaj artystów kształtowała się w opozycji do powstającego ustroju. Rozdźwięk pomiędzy forsowanym przez władzę modelem sztuki, propagandowym wizerunkiem regionu a kierunkiem artystycznych poszukiwań neoawangardy jest potwierdzeniem, iż opór debiutujących na Śląsku młodych twórców wzmagał się proporcjonalnie do partyjnego nacisku.

Na wystawie zaprezentowane zostanie Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne, które zmieniło myślenie o roli medium fotograficznego, poprzez prace m.in. Tadeusza Maciejki, Adama Scheybala, Piotra Janika, Jerzego Lewczyńskiego i Zofii Rydet. Każdy z nich podążał inną drogą, ale w początkowej fazie na pierwszy plan wysuwała się fascynacja włoskim realizmem, fotografią społeczną, subiektywną, a w późniejszym czasie – inicjatywami ukierunkowanymi na prekursorskie działania konceptualne. Za pomocą medium fotograficznego gliwiccy twórcy poszukiwali prawdy wolnej od dosłowności naturalizmu i sentymentalnej romantyki.

Ważną część narracji stanowią dzieła malarzy z ST-53 w Katowicach, którzy zasłynęli z samodzielnej interpretacji „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego. Grupa już swoją nazwą akcentowała tragiczną sytuację miasta (w 1953 roku przemianowanego na Stalinogród) wpisanego w plan partyjnych działań, a z drugiej sprzeciwiała się reżimowi, wskazując na inspirację zdegradowanym przez władze Władysławem Strzemińskim.

Ekspozycja będzie prezentować również twórczość Stefana Gaidy, Ireny Bąk, Klaudiusza Jędrusika, Marii Obremby, Zdzisława Stanka, Urszuli Broll, a także Konrada Swinarskiego. Jako konsekwencję ich artystycznych dokonań przedstawimy takie zjawiska jak Antyfotografia i ONEIRON w latach 70.

Współorganizatorem wystawy jest Muzeum Historii Katowic.

Kuratorki: Ada Grzelewska, Agnieszka Kołodziej-Adamczuk, Joanna Szeligowska-Farquhar


Muzeum Śląskie | Katowice, al. W. Korfantego 3

Powrót do listy wydarzeń